|
ROWERY
>>>Wybrane
w tych rejonach niektóre trasy rowerowe<<<
Rowery górskie
stwarzają nieograniczone możliwości poruszania się w górach,
dlatego od paru lat obserwuje się wzrost osób jeżdżących na
rowerach górskich. Na rowerze MTB staramy
się jeździć po terenie a drogi asfaltowe służą nam do dojechania w rejon
interesującego terenu lub do zamknięcia pętli.
Góry, które nie mają charakteru
wysokogórskiego lepiej poznawać przy pomocy roweru. Dla
kolarstwa górskiego trasę można znaleźć w dowolnym kierunku z
danego punktu. Rower górski jest bardzo uniwersalny. Na rowerze
jeździ
się głównie po stopnieniu śniegów na wiosnę ponieważ
umożliwia nam utrzymanie kondycji po
nartach do sezonu wspinaczkowego w lecie.
Analogicznie jest jesienią kiedy kończy się
lato a do zimy jeszcze pozostaje dużo czasu
wtedy rower górski jest idealnym rozwiązaniem.
Dzięki rowerowi można poznać najlepiej dany
rejon i ludzi tam mieszkających. Gdyż w porównaniu z turystyką
pieszą poruszamy się szybciej i w tym samym czasie pokonamy
większy teren w odpowiedniej prędkości umożliwiającej zapoznanie
się z terenem co przy pomocy samochodu jest niemożliwe bo
wszystko przebiega za szybko.
Przygotowując
się do wypraw rowerowych MTB należy pomyśleć o swoim
bezpieczeństwie. Trzeba zawsze
zabierać apteczkę, parę niezbędnych narzędzi
gdyż znajomość mechaniki roweru w dużym
stopniu wpływa na bezpieczeństwo. Pamiętać
należy o odpowiednich mapach oraz o kompasie lub GPS. Tymi elementami nawigacji należy umieć się
sprawnie posługiwać. Zwracam uwagę na mapy
gdyż nie wszystkie nadają się do kolarstwa
górskiego. Polecam montaż liczników rowerowych
oraz w okresie późnej jesieni odpowiedniego
oświetlenia. Duży wpływ na bezpieczeństwo ma
posiadanie telefonu komórkowego. W GSM Plus
bezpłatny numer do TOPR, GOPR +48
601 100 300,
krótkofalowcy mają dodatkowe możliwości na
UKF-ie, przemiennik na Gubałówce pracuje na 145
700 Mhz.
Ciekawymi terenami do MTB
jest np. Pogórze Gliczarowskie, Pogórze Gubałowskie,
Zgorzeliskowy Dział, Brzegowski Dział. Ostatnio
po uruchomieniu przejść granicznych w Kacwinie,
Jurgowie, Łapszance, można jeździć po Magurze Spiskiej. Również
Pieniny dzięki otwarciom granic są interesującym terenem. Ostatnio Góry Lewockie
po likwidacji poligonu stały się jednym z ciekawszych terenów
kolarstwa górskiego. Sprawa z rowerami w latach 80-tych była
prosta, gdyż wiadomo było co oznacza rower górski jednak z
czasem wszystko się skomplikowało. Dzisiaj w zależności od
przeznaczenia rowery górskie dzieli się na kilka kategorii;
teraz mamy rowery trekingowe, do XC, enduro, dualowe, freeridowe,
downhilowe oraz inne które są przejściowymi i trudno je
zaklasyfikować.
26
powodów...
dla
których rower górski jest lepszy od kobiety:
1. Rower górski
nigdy nie zachodzi w ciąże.
2. Nie ma takich
dni w miesiącu kiedy nie mógłbyś jeździć na
rowerze górskim.
3. Rower górski
nie ma rodziców.
4. Możesz
pożyczyć swój rower górski kumplowi.
5. Twój rower
górski nie interesuje się na ilu innych
rowerach wcześniej jeździłeś.
6. Kiedy jedziecie
ty i Twój rower górski osiągacie szczyt zawsze
w tym samym momencie.
7. Twój rower
górski nie gniewa się gdy oglądasz się za
innymi rowerami górskimi.
8. Twój rower
górski nie interesuje się ile masz jeszcze
innych rowerów.
9. Twój rower
górski nie ma nic przeciwko czytaniu pisemek o
rowerach.
10. Nigdy nie
usłyszysz "Niespodzianka! Będziesz miał
nowy rowerek" dopóki nie pójdziesz do
sklepu i nie kupisz go sobie.
11. Jeżeli pęknie
Ci guma możesz to łatwo naprawić.
12. Jeżeli Twój
rower górski złapie luzy możesz je usunąć.
13. Nie musisz być
zazdrosny o faceta, który pracuje nad Twoim
rowerem górskim.
14. Jeżeli
obrzucisz obelgami swój rower górski nie musisz
go przepraszać przed następną jazdą.
15. Możesz
jeździć na swoim rowerze górskim tak długo
jak zechcesz i nie będzie się czuł obolały.
16. Możesz
przestać jeździć na swoim rowerze górskim
kiedy przyjdzie Ci na to ochota, a on i tak nie
będzie sfrustrowany.
17. Twoi rodzice nie
będą utrzymywać kontaktów z Twoim starym
rowerem górskim jeżeli go porzucisz.
18. Rower górski
nie mówi, że go boli głowa.
19. Rower górski
nie czyni Ci wymówek jeżeli jesteś kiepskim
kolarzem.
20. Twój rower
górski nigdy nie ma ochoty wyjść na noc z
innymi rowerami górskimi.
21. Rower górski
nie narzeka, że się spóźniłeś.
22. Nie musisz brać
prysznica przed jazdą na rowerze górskim.
23. Jeżeli Twój
rower górski staro wygląda możesz go
pomalować lub kupić nowe części.
24. Możesz
przejechać się na nowym rowerze górskim od
razu. Nie musisz dawać mu kwiatów, zabierać go
do kina, czy poznawać jego rodziców.
25. Jedynym
zabezpieczeniem jakiego musisz używać
jeżdżąc na rowerze to Twój kask.
26. Kiedy jesteś w
damsko-męskim towarzystwie, możesz bez stresu
opowiadać o swojej ostatniej fantastycznej
przejażdżce.
Modlitwa
rowerzysty ...
-Boże,
który nigdy nie jeździłeś na rowerze, mniej
pieczę nad tymi, którzy go potrzebują. Ty
jeden wiesz, na jakie niebezpieczeństwa i
przeciwności są narażeni. Wysłuchaj nas i
wspomagaj pod górę. Z góry nie ma potrzeby.
Czuwaj nad nami, kiedy zawiodą hamulce. Czuwaj,
kiedy nogawka wkręci się w łańcuch. Chroń
nas przed policją, kiedy jedziemy po nie
właściwej stronie. Usuń sprzed kół kamienie,
bo możemy się na nich naprawdę przejechać.
Usuń gwoździe, kawałki szkła i inne ostre
przedmioty. Podtrzymaj nas, kiedy wjeżdżamy w
głęboką dziurę z wodą, którą wzięliśmy
za płytką kałużę. Wybawiaj nas z
błotnistych dróg, zwłaszcza podczas deszczu.
Ocal nas od błota, kiedy mamy na sobie czyste
ubranie. Uchroń od złodziei rowerowych i od
psów, które lubią nas ścigać i gryźć w
pięty. A przede wszystkim, daj nam zarobić na
samochód. Amen. - Cleunice
Orlandi de Lime.
Rower to dzieło
geniusza – maszyna, która najwydajniej przekłada pracę ludzkich
mięśni na przemieszczanie się.
Ponad 95 proc. wysiłku mięśni osoby pedałującej przekłada się na
ruch do przodu, a zaledwie niecałe 5 proc. marnowane jest
wskutek oporów tocznych, tarcia w łożyskach itp. Jazda na
rowerze jest bardziej efektywna niż chodzenie - gdy idziemy przy
każdym kroku część energii marnujemy na unoszenie całego ciała.
Jednak to, jak szybko jedziemy, zależy w dużej mierze od energii
włożonej w pokonanie oporu powietrza. Aby podwoić prędkość,
trzeba ponad 2-krotnie zwiększyć zużycie energii. Jeśli podczas
jazdy po płaskim przy bezwietrznej pogodzie przyspieszymy z 12
km/h do 32 km/h, opór powietrza zwiększy się aż o 1800 proc.
Dlatego jazda „na kole” innego rowerzysty bardzo się opłaca (co
łatwo zaobserwować podczas wyścigów kolarskich). Przy prędkości
32 km/h zmniejsza ona zużycie energii o 18 proc., a przy 40 km/h
- o 27 proc.
To co, czas na rower?
Źródło: www.cptips.com
|